logo jihad
جمعه 07  اردیبهشت 1403
dividerآرشیو اخبارdividerکتاب بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی منتشر شد
کتاب بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی منتشر شد

کتاب بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی؛ عوامل میکروبی مهار زیستی آفات و بیماری های گیاهی به قلم دو تن از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، این کتاب که نوشته دکتر غلامرضا صالحی  جوزانی، استاد و دکتر مژگان کوثری، عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه است در 424 صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منتشر شده است.
در پیشگفتار کتاب با اشاره به تاثیرات منفی سموم شیمیایی کنترل کننده آفات و بیماری‌های گیاهی بر موجودات غیر هدف و سلامت انسان و محیط زیست آمده است: "در این راستا در چند سال اخیر روش مهار زیستی  (کنترل زیستی) که در آن از خود طبیعت برای کنترل آفات و بیماری های مختلف استفاده می شود، توسعه یافته و کاربرد آن روز به روز افزایش یافته است.
خوشبختانه به دلیل درک صحیح  از مزایای این روش در کشورهای دنیا، میزان مبادلات تجاری این قبیل سموم زیستی در دنیا در حال گسترش است به نحوی که تاکنون صدها فرمولاسیون مختلف تجاری به عنوان سموم و کودهای زیستی در بازار جهانی عرضه شده اند.
این موضوع در کشور ما نیز با تاخیری چند ساله شروع شده و در حال حاضر نیز توسعه و کاربرد آنها در جریان است. با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم توسعه کاربرد این قبیل فناوری های زیستی در بخش کشاورزی در راستای تولید محصول سالم، این کتاب با هدف معرفی عوامل میکروبی مورد استفاده در مهار زیستی حشرات آفت، عوامل باکتریایی و قارچی بیماری زای گیاهی و علف های هرز و نحوه عمل آنها و همچنین نقاط قوت و ضعف هر کدام تهیه شده است.
علاوه بر این سعی شده است تا تحقیقات صورت گرفته و برنامه های جاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه عوامل مهار زیستی نیز به شکل خلاصه در کتاب ذکر شود."
کتاب بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی در 10  فصل تدوین شده که در فصل اول، مقدماتی بر بحث میکروارگانیسم ها و بیوتکنولوژی میکروبی و در فصل دوم مقدماتی در زمینه مهار زیستی آفات و بیماری‌های گیاهی؛ اهمیت و پتانسیل اقتصادی آن ذکر شده است.
فصول سوم تا پنجم کتاب نیز به ترتیب به باکتری ها، ویروس ها، نماتدها و پروتوزوآها و قارچ ها به عنوان عوامل میکروبی کنترل کننده حشرات آفت کشاورزی و فصول ششم و هفتم به عوامل میکروبی کنترل کننده بیماری های گیاهی و علف های هرز  اختصاص دارد.
در فصل هشتم کتاب نیز توسعه عوامل میکروبی مهار زیستی از مرحله جداسازی تا ورود به بازار مورد توجه قرار گرفته است.
روش های فرمنتاسیون و فرمولاسیون عوامل میکروبی مهار زیستی و مهندسی ژنتیک و مهار زیستی آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز موضوعاتی هستند که در فصول نهم و دهم کتاب به آنها پرداخته شده است.

1398-10-14