logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 09 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerدومین جلسه کارگاه آموزشی «رسانه های نوشتاری در کشاورزی» برگزار شد
دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسانه های نوشتاری در کشاورزی» برگزار شد
دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسانه های نوشتاری در کشاورزی» برگزار شد

 

آشنایی محققان پژوهشکده با اهمیت و کاربرد رسانه­ های نوشتاری در کشاورزی

دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسانه ­های نوشتاری در کشاورزی» صبح امروز، 25 مردادماه 96، با حضور جمعی از اعضای هیات علمی در محل سالن آمفی تئاتر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و ترویج یافته­ ها، دکتر محمدرضا شاه­پسند، قائم مقام معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی سه ساعته، اهمیت، ویژگی­ها و کاربردهای انواع رسانه­ های نوشتاری شامل پوستر، چارت، تک­برگ، بروشور، نشریه ترویجی، نشریه فنی، دستورالعمل ترویجی، هندبوک و کتاب را تشریح کرد. همچنین اعضای هیات علمی بعد از ارائه توضیحات مدرس کارگاه درباره کاربرد هر یک از رسانه ­های نوشتاری، در قالب کار گروهی، طراحی و تدوین نمونه­ هایی از چارت، نشریه ترویجی و... را تمرین کردند.

در همین رابطه، دکتر شاه­پسند در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی در گفت­وگو با روابط عمومی پژوهشکده درخصوص اهمیت آشنایی اعضای هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی با رسانه­ های نوشتاری اظهار داشت: در موسسات و پژوهشکده­ ها، دانش فنی بسیار زیادی وجود دارد اما انتقال این دانش به عرصه­ های تولیدی، نیازمند رسانه­ ها و ارائه آن به مخاطبانِ هدف است.

وی با بیان اینکه رسانه­ های مورداستفاده تاکنون یا استاندارد نبوده و یا اینکه برای بهره­برداران بخش­های مختلف، مورداستفاده نبوده، گفت: هدف ما از برگزاری این دوره آموزشی، معرفی رسانه­ های بیشتر و جدیدتر به محققان است و انتظار داریم پژوهشگران محتوای علمی خود را در این قالب ارائه نمایند تا قابلیت انتشار داشته باشد.

شاه­پسند افزود: تصور محققان بر این است که برای انتشار رسانه­های نوشتاری، حجم انبوهی از مطالب، نیاز است اما در این دوره تاکید شد که رسانه­ های نوشتاری، می­توانند از تک­ جمله تا انبوهی از مطالب را شامل شوند. همچنین سیر تکامل رسانه­ های نوشتاری از تک­ جمله تا یک صفحه­، دو صفحه­، 8 صفحه، 16 صفحه، 24 صفحه، 48 صفحه، و سپس هندبوک و دستورالعمل­ های فنی برای محققان تشریح شد تا آنها دریابند قالب­ های متنوعی برای انتشار دانش فنی وجود دارد.

قائم مقام معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: طی دو جلسه کارگاه آموزشی، تمام این قالب­ های نوشتاری ارائه شد و علاوه بر آن، پژوهشگران و اعضای هیات علمی، دست­ورزی به صورت کارگاهی داشتند و موضوعات متنوع و قابل توجهی در قالب پوستر، چارت و نشریه ترویجی، طراحی و تدوین شد که قابلیت انتشار دارد.

مدرس این کارگاه آموزشی، همچنین درباره تاثیر تولید محتوا در قالب رسانه­ های نوشتاری توسط اعضای هیات علمی پژوهشکده نیز تصریح کرد: این شیوه، موجب می­شود دسترسی گروه بیشتری از مخاطبان به دانش فنی پژوهشکده، افزایش یابد. همچنین در فرایندهایی که اخیرا در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ترفیع و ارتقای رتبه، پیش­بینی شده، برای تولید محتوا و انتشار نشریات ترویجی، امتیازاتی لحاظ و این انگیزه ایجاد شده که پژوهشگران در این عرصه نیز ورود پیدا کرده و مطالب خود را در قالب رسانه­ های نوشتاری منتشر کنند.

گفتنی است پیش از این، نخستین جلسه کارگاه آموزشی «رسانه­ های نوشتاری در کشاورزی» توسط دکتر شاه­پسند، با تاکید بر مهارت­ های نوشتاری، جایگاه رسانه ­های نوشتاری در ترویج یافته­ های علمی و اهمیت و کاربرد پوستر، 30 خردادماه سال جاری در محل پژوهشکده برگزار شده بود.

تنظیم خبر: سعید میرشاهی

عکس: سینا معتمدراد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1396-05-25
منبع : اداره روابط عمومی و ترویج یافته ها

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 518,901 | بازدید امروز : 34