logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 30 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerدر حاشیه مراسم معرفی نمونه های کشاورزی رییس جمهور از تازه ترین دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد
در حاشیه مراسم معرفی نمونه های کشاورزی
رییس جمهور از تازه ترین دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد
در حاشیه مراسم معرفی نمونه های کشاورزی رییس جمهور از تازه ترین دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد

رئیس جمهور با حضور در غرفه های مختلف نمایشگاه دستاوردهای فن آورانه و توانمندی های وزارت جهاد کشاورزی از جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دیگر موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در جریان بازدید رییس جمهور از مجموعه دستاوردهای جدید پژوهشگاه، دکتر نیراعظم  خوش خلق سیما به معرفی بخشی از دستاوردها و طرح های تحقیقاتی پژوهشگاه از جمله طرح مهندسی ریشه برنج، تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی، بذر هیبرید، پروتکل تکثیر خرمای مجول و طرح کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا و برنامه سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های درختان باغی مهم کشور پرداخت.
در این نمایشگاه که صبح سه شنبه در حاشیه مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی برپا شده بود، ۲۰ موسسه تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جدیدترین دستاوردهای خود را در زمینه پژوهشی و فناوری به منظور اثربخشی رونق تولید و امنیت غذایی کشور ارائه کردند.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، موسسه علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، موسسه تحقیقات پنبه، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، موسسه تحقیقات خاک و آب و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع از جمله موسساتی هستند که محصولات، دستاوردها و پژوهش های علمی و تحقیقاتی خود را معرفی کردند.

همچنین سامانه پیام رسان آموزش و ترویج کشاورزی (پات) که به منظور  انتقال با سرعت و به موقع پیام های آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی فنی ده هزار نفر از مروجین و کارشناسان کشاورزی سراسر کشور راه اندازی شده است، با حضور دکتر روحانی آغاز به کار کرد.

 بانک اطلاعات ۴ میلیون بهره بردار کشاورزی در حال جمع آوری و اتصال به این سامانه است.

رییس جمهور در پیامی برای آغاز به کار این سامانه خطاب به کشاورزان، مروجان، کارشناسان و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تلاش و مسئولیت پذیری همه شما عزیزان در تامین امنیت غذایی کشور در سال رونق تولید شایسته تقدیر است.

رئیس جمهور در ادامه با اهداء لوح سپاس از 15 کشاورز و واحد نمونه کشاورزی فعال در حوزه‌های زراعت، باغبانی، ترویج آموزش دام، طیور، شیلات، بازرگانی و تشکل‌های کشاورزی تقدیر کرد

با فناوری و علم می‌توانیم حجم تولیدات زراعی، باغی و دامی را افزایش دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری حوادث تلخ روزهای اخیر از ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یارانش و جان باختن تعدادی از تشییع کنندگان در مراسم خاکسپاری وی و نیز سقوط دلخراش هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در تهران در اثر خطای انسانی را تسلیت گفت و بر پیگیری جدی پرونده  سقوط این هواپیما تا روشن شدن ابعاد مختلف آن تاکید کرد.  .
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به زیبایی‌های دنیای کشاورزی، گفت: در دنیای کشاورزی یک دوره، دوره سختی و زحمت است اما پشت سر آن بهار آمده و محصول به دست می‌آید و می‌توان گفت یکی از نمونه‌های عسر و یسر را در دنیای کشاورزی می‌توان مشاهده کرد، از وقتی که کشاورز زمین و بذر را آماده می‌کند تا روزی که محصول به دست می‌آید.

روحانی با بیان اینکه کشاورزان با محصولات خود نوعی رابطه عاطفی دارند و به گونه‌ای با محصولات خود همراه بوده و زندگی می‌کنند، گفت: کسانی که کشاورز هستند این سخن من را تصدیق می‌کنند که کشاورزان تنها به دنبال برداشت محصول و فروش آن نیستند، بلکه به محصولات خود عشق می‌ورزند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند، اظهار کرد: در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به‌وفور در بازار قابل تهیه است، به‌خاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است.

روحانی خاطرنشان کرد: در روزگاری ناچار بودیم، میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم اما امروز سالهاست که به خودکفایی رسیده ایم و سال آینده نیز در این محصول خودکفا خواهیم بود و در سایر محصولات از جمله برنج، شکر و دانه‌های روغنی نیز اقدامات و گام‌های خوبی برداشته شده است. این دستاوردها در سایه تلاش و ایثار کشاورزان است و البته مدیریت حوزه کشاورزی هم سهم قابل توجهی در این زمینه داشته است که از تلاش همه آنها تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم تنها این نبود که نیاز مردم را تامین کنیم و صرفاً به سمت خودکفایی حرکت کنیم، بلکه اقدام بزرگی را در دستور کار خود داشتیم و آن این بود که زمین را آباد کنیم.

روحانی اضافه کرد: اینکه امروز در استان خوزستان 960 هزار تن شلتوت و بیش از 500 هزار تن برنج سفید به دست آمده است، در کنار نزول باران رحمت الهی، ناشی از تصمیم دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر این بود که 550 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان و ایلام آباد شود و امروز با اقدامات انجام شده بیش از 300 هزار هکتار زمین در این استان‌ها آباد شده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت در استان خوزستان بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و فقط امسال در این استان 5 هزار میلیارد تومان ارزش محصول برنج بوده است، لذا بیش از آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم محصول برنج به دست آمده است.

روحانی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز حدود 37 سد افتتاح شده و در کنار آن اقدامات گسترده‌ای در زهکشی و تجهیز زمین و وسایل کشاورزی انجام شده است و محصولات کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم 28 میلیون تن اضافه شده است و از 97 میلیون تن در ابتدای دولت یازدهم امروز به 125 میلیون تن رسیده‌ایم یعنی سالانه به طور متوسط 5 هزار تن به میزان محصولات کشاورزی اضافه شده است که یک کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس جمهور گفت: آثار آنچه این دولت در بخش زمین و آب انجام داده است، برای ده‌ها سال دیگر نیز در کشور باقی خواهد ماند و نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه از ماه‌های آغازین دولت یازدهم با حضور در وزارت جهاد کشاورزی برنامه 5، 6 ساله‌ای را برای توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی تنظیم کردیم، اظهار کرد: در این برنامه مشخص کردیم که در این برهه زمانی قرار است در چه محصولاتی خودکفا شده و در چه محصولاتی گام‌های بلندی به سمت خودکفایی برداریم و در این راستا در گندم، برنج، چغندر، شکر، دانه‌های روغنی و محصولات گلخانه‌ای اقدامات بزرگی تاکنون انجام شده است.

رئیس جمهور گفت: کل گلخانه‌های کشور تا ابتدای دولت یازدهم، 8 هزار و 800 بوده و امروز تقریباً امروز به 17 هزار و 400 رسیده است و تقریباً 2 برابر شده است و محصولات آن از یک میلیون و 6 دهم به 2 میلیون و 4 دهم افزایش یافته است.

روحانی در ادامه اهمیت توجه به زراعت چوب و مفید و ضروری بودن آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز برای تولید محصولات مختلف و کاغذ نیازمند چوب هستیم و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه زراعت چوب آغاز شده است و باید ادامه پیدا کند، ضمن اینکه کشورمان از استعداد بسیار خوبی در این بخش برخوردار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه کشاورزی توجه به خاک به همان اندازه وجود و حفظ آب اهمیت دارد، اظهار داشت: آب در بخش کشاورزی وقتی مفید است که خاک مناسب وجود داشته باشد، لذا باید خاک کشور را حفظ کنیم و توجه کنیم که آب و خاک دو سرمایه بسیار بزرگی است که باید از آنها مراقبت کنیم.

روحانی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از علم و دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی، گفت: امروز دیگر دوره کشاورزی سنتی به سر آمده است و با روند افزایش جمعیت کشور باید خودمان را برای تولید محصولات بیشتر آماده کنیم. لذا با توجه به محدود بودن آب و خاک در کشور می‌توان با استفاده از علم و دانش و تکنولوژی محصولات بیشتری تولید کرد.

رئیس جمهور همچنین جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: جلوگیری از هدررفت و ضایعات محصولات کشاورزی به مانند آن است که از هدررفت میلیاردها متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توان توانایی تولید محصول را چندین برابر افزایش داد و لذا با فناوری و علم و دانش می‌توانیم مقدار و حجم تولید محصولات زراعی، باغی و دامی را افزایش دهیم و در این راستا باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از پیش استفاده شود.
سند الگوی ‌کشت ملی آماده است
عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم طی سخنانی در این مراسم بر دانش‌بنیان کردن کشاورزی تاکید و تصریح کرد: کشاورزی ما به انتقال دانش و علمی‌تر شدن نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد کرد: در سال ۱۳۹۳ به رئیس‌جمهور قول دادم امنیت غذایی کشور را به ۸۰ درصد می‌رسانیم، الان اعلام می‌کنم بیش از این مقدار را رد کرده‌ایم. با مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف مثل آب و تحریم ها داریم، اراده به خرج دادیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی کشاورزی ما آب است. دانش بشر و لطف خداوند این اجازه را به ما می‌دهد که از طریق خانواده کشاورزی مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

کشاورز گفت: فضای کشور با این تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی نابرابر به گونه‌ای است که نباید از تولید غفلت کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید گندم خودکفا بماند و جو در سال‌های آتی باید خودکفا شود. تولید شیر باید اضافه شود. مرغ، تخم مرغ و ماهی باید به اندازه نیاز تولید شود. تولید شکر به قبل از سال ۹۶ برگردد. عظم جدی برای حل مشکل روغن داشته باشیم. ظرف پنج سال آینده خوداکتفایی ما باید به ۵۰ درصد برسد. عدد پایین روغن و کنجاله ننگ ما در حوزه کشاورزی است.

وی به حوزه دیم در کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد تولید شیر و گوشت و وابستگی به یونجه مشکل داریم. پکیجی برای اصلاح مدل علوفه با تاکید بر علوفه های جدید در دو دامداری ایجاد شده است.

کشاورز سپس گفت: در گذشته به خاک بی توجه بودیم. بنای توسعه خاک است. حاصل خیزی‌اش در حال افت است. امروز تجربیات به ما تکنولوژی‌هایی داده است که بتوانیم خاک را باز گردانیم. با این کار و مدیریت آب حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم.
وی تاکید کرد نباید وارد خاک شمال شد.
کشاورز افزود: بانک کشاورزی نیاز به تزریق سرمایه دارد. کشور ما از نظر پدیده‌های ناخواسته مثل سیل تک است. مدیریت ریسک را باید در نظر بگیریم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در صحبت‌هایش به سند الگوی کشت ملی اشاره کرد و گفت: این سند آماده اجراست و خانواده کشاورزی نیز باید آماده همکاری باشند. از دولت و مجلس خواهش دارم ساختارهایی برای برون رفت از این نابسامانی‌ها از طریق این الگوی کشت پیش ببرند.

تولیدکننده مجاهد است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی هم در این مراسم گفت: اسلام، تولید برای جامعه را، هم ارزش جهاد در راه اسلام و تولیدکننده را مجاهد می‌داند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، جانباختگان حادثه کرمان و سقوط هواپیما، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی تولید ارزش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تولید صدقه جاریه است. کیمیای اکبر است. برکات و دستاوردهای تولید زیاد است. تولید ادامه وجود حیات است.

تقوی گفت: تولید نماینده اعتماد به نفس است. عزت و سرافرازی را باید در سایه تولید به دست آورد. موجب عزت ملی و قدرت ملی است. قدرت ملی را باید با تولید افزایش داد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: رونق تولید، دین‌داری را مستحکم می‌کند. پیامبر (ص) فرموده‌اند فقر را باید با تولید از بین برد. کسی که امکان تولید داشته باشد ولی سراغ تولید نرود، از رحمت خدا به دور است.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: خدا خود را تولیدکننده می‌داند. پیامبر دست تولیدکننده را می‌بوسد. مقام تولیدکننده بالا است.

وی در پایان گفت: اینکه در دوران تحریم کمبود مواد غذایی نداریم، دانش و توانایی جهاد کشاورزی است

 

  

  

  

  

                                           

1398-10-24
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 521,566 | بازدید امروز : 95