logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 06  اردیبهشت 1403
dividerآرشیو اخبارdividerبازدید دانش اموزان از پژوهشگاه 13-08-98
بازدید دانش اموزان از پژوهشگاه 13-08-98
بازدید دانش اموزان از پژوهشگاه 13-08-98

در بازدید ازپژوهشگاه مطرح شد:
مدارس بزرگترین نقش را در ترویج علم و جلوگیری از رواج شبه علم دارند/ تفکر علمی و اطلاع رسانی متخصصان، نسل آینده را در مقابل تبلیغات منفی علیه علم و فناوری مصون می کند 
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همزمان با روز دانش آموز میزبان گروه هایی از دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان بود که با حضور در آزمایشگاه ها و بخش های مختلف تحقیقاتی با سوالها و کنجکاوی های علمی خود، شور و طراوتی کودکانه  را در پژوهشگاه جاری کردند. 
  به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، خانم علیخانی، دبیر پایه ششم دبستان سید جمال الدین اسدآبادی در حاشیه بازدید دانش آموزان این مدرسه از پژوهشگاه با تشکر از میزبانی گرم پژوهشگاه که با تزئین سالن اجتماعات و فراهم کردن فضایی شاد در روز دانش آموز فرصتی برای آشنایی و جلب علاقه دانش آموزان به دانش کشاورزی و بیوتکنولوژی فراهم کرده بود اظهار داشت: دانش آموزان طی بازدید مشتاقانه به توضیحات محققان پژوهشگاه گوش می کردند و مطمئنا چنین بازدیدهایی می تواند نقش زیادی در علاقمند کردن دانش آموزان به کشاورزی و شاخه های مختلف آن داشته باشد.
وی با بیان این که بازدید از مراکز تحقیقاتی و آشنایی با فعالیت محققان در فضایی بانشاط در هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان از همان سنین پایین موثر است پیشنهاد کرد برای اثربخشی بیشتر این قبیل بازدیدها بعد از بازدید عمومی که همه دانش آموزان در آن حضور دارند، معلمان، دانش آموزان علاقمند به تحقیق در حوزه های مرتبط را شناسایی و با هماهنگی پژوهشگاه امکان بازدیدهای بیشتر و تعامل نزدیکتر آنها با محققان را فراهم کنند. 
خانم معتمدی یکی دیگر از دبیران پایه ششم دبستان سید جمال الدین اسدآبادی هم با تاکید بر اهمیت ارتباط هر چه بیشتر مدارس با مراکز علمی و پژوهشی گفت:  
ما به عنوان معلم سعی می کنیم دائما خود را به روز کنیم و از اینترنت و امکانات کمک آموزشی جدید برای آموزش هر چه بهتر و علاقمند کردن دانش آموزان به علم استفاده کنیم ولی با توجه به این که دانش آموزان خصوصا تا سن 12 سالگی هنوز قدرت تفکر انتزاعی ندارند و با دیدن و فعالیت های عملی است که مطالب علمی را درک می کنند، بازدید از مراکز پژوهشی، اهمیت ویژه ای در افزایش توان یادگیری و درک علمی آنها دارد.
وی با اشاره به این که سال گذشته هم با گروهی از دانش آموزانش از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرده اند گفت:  بعضی از دانش آموزان پس از بازدید پارسال کاملا متحول شدند و بسیار علاقمند شوند که در آینده محقق شوند. تاثیر دیگری که این قبیل بازدیدها دارد این است که تصورات کلیشه ای درباره نقش خانم ها در جامعه را اصلاح می کنند و دانش آموزان به عینه می بینند که فعالیت خانم ها به خانه داری یا مشاغلی مثل معلمی محدود نیست و در تمامی عرصه ها از جمله پژوهش نیز حضوری چشمگیر دارند.
معتمدی با اشاره به مطالب شبه علمی و عوامانه ای که علیه بیوتکنولوژی خصوصا محصولات تراریخته در فضای مجازی منتشر می شود بر نقش ویژه معلمان در آموزش تفکر علمی و تشخیص مطالب غیرواقع از واقعیتهای علمی تاکید کرد و گفت: معمولا ساده ترین راه این است که هر چه شنیدیم را باور کنیم لذا دائما به دانش آموزان توصیه می کنم هیچ ادعایی را بدون فکر کردن و بررسی علمی آن باور نکنند. در مورد محصولات تراریخته حتی اگر با مباحث تخصصی این حوزه هم آشنایی نداشته باشیم نمی توان پذیرفت که این همه مراکز تحقیقاتی و دانشمندانی که در زمینه بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته کار می کنند کوچکترین تعهد اخلاقی نداشته باشند و محصولات ناسالم تولید کنند!
 
  وی با ذکر مثالی از باورهای شبه علمی مشابه آنچه علیه محصولات تراریخته مطرح می شود گفت: در گذشته اجنه را عامل مرگ کسانی که شب ها زیر درختان بزرگ می خوابیدند عنوان می کردند در حالی که علم ثابت کرده عامل این قبیل مرگ ها گازکربنیک تولیدی از درختان است که برخی افرادی که مشکل تنفسی دارند را در صورت خواب شبانه در جنگل به کام مرگ می برد و البته که باور به این خرافه که این افراد توسط جن ها کشته شده اند بسیار راحت تر و فانتزی تر است. 
متعمدی با اشاره به آیات متعدد قرآن که در آن مسلمانان به تفکر و اندیشیدن فراخوانده شده اند اظهار داشت: خدا به انسان عقل داده که درباره پدیده ها تفکر کند و هیچ ادعایی را بدون فکر و بررسی علمی آن نپذیرد. امیدوارم این بینش در نسل آینده ما بیشتر باشد تا مطالب بی پایه ای که این روزها مثلا درباره محصولات تراریخته مطرح است خریداری نداشته باشد.
  
مهرناز انتصاری، دکتری مهندسی ژنتیک و مدرس دبیرستان دخترانه فرزانگان 2 (تیزهوشان) تهران هم که گروهی از دانش آموزان پایه دهم این مدرسه را در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همراهی می کرد در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشگاه اظهار داشت: دانش آموزان این پایه یک واحد   
پژوهش بیوتکنولوژی دارند و من کمک می کنم که روی ایده ای در بیوتکنولوژی تحقیق کنند که به مقاله و طرحی قائل ارائه در جشنواره خوارزمی ختم شود لذا این پژوهشگاه جای بسیار خوبی برای ایده گرفتن و ارتباط با اساتید بیوتکنولوژی است.
وی گفت: البته بازدید امسال مقداری دیرتر از سالهای قبل انجام می شود و دانش آموزان ایده خود را انتخاب کرده اند لذا مستقیما با متخصصان مربوطه ارتباط می گیرند.
انتصاری در پاسخ به سوالی درباره آشنایی این دانش آموزان با محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک گفت: دانش آموزان ما با واقعیتهای محصولات تراریخته آشنایی دارند و اتفاقا یکی از پروژه های آنها در این حوزه است البته خود من به عنوان یک متخصص مهندسی ژنتیک هیچ وقت نخواسته ام چیزی را به دانش آموزان القا کنم بلکه سعی کرده ام در شرایطی که اطلاعات ضد و نقیضی از طریق فضای مجازی به آنها می رسد اطلاعات علمی پایه را به آنها بدهم تا خودشان به واقعیت دست پیدا کنند. البته این قبل بازدیدها خصوصا آشنایی با فعالیتهایی که در بخش مهندسی ژنتیک این پژوهشگاه انجام می شود هم دیدگاه مثبت دانش آموزان درباره محصولات تراریخته را تقویت می کند. 
وی با تاکید بر این که مدارس بزرگترین نقش را در ترویج علم و افزایش آگاهی دانش آموزان درباره واقعیت های علمی از جمله  سلامت و فواید محصولات تراریخته دارند گفت: اگر مطالب بدون غرض ورزی و در فضایی علمی مطرح شود مطمئنا بچه ها کنجکاوتر به دنبال کشف وقایع علمی می روند.
انتهای پیام

 

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

مورخ: 13-08-98

عکس : حسن سمیعی

1398-08-13
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 522,880 | بازدید امروز : 30