logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 30 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerبازدید دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا و جمعی از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان نیکان تهران از پژوهشگاه
بازدید دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا و جمعی از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان نیکان تهران از پژوهشگاه
بازدید دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا و جمعی از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان نیکان تهران از پژوهشگاه


پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی روز سه شنبه میزبان 15 نفر از دانش آموزان پایه دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا (س) کرج بود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این بازدید، فیلمی درباره فعالیتهای پژوهشگاه به نمایش گذاشته شد و در ادامه دکتر مریم شهبازی، عضو هیات علمی و رییس اداره بازاریابی و تجاری سازی پژوهشگاه و دکتر زهرا سادات شبر، عضو هیات علمی پژوهشگاه توضیحاتی در خصوص نحوه انتخاب رشته و تحصیل خود ارائه دادند.
دکتر شهبازی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات موجود این است که افراد به دلیل ملاک های مالی یا در رقابت با دیگران، رشته و شغل خود را براساس علاقه شخصی انتخاب نمی کنند و در نتیجه انگیزه و شوق چندانی برای تحصیل و کار ندارند. این مساله خصوصا در رشته هایی مثل مهندسی و پزشکی در کشور به وفور مشاهده می شود به طوری که می بینیم برخی شاغلان این حرفه ها بیش از این که به فکر خدمت به مردم باشند در پی کسب درآمد هر چه بیشتر هستند.

وی با بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود  خاطرنشان کرد: در جوامعی که ملاک اصلی انتخاب رشته و شغل افراد علاقه آنهاست می بینیم که مثلا پزشکان در مواجهه با بیمار به استقبال او می روند و با دل و جان برای کمک به بیمار وقت می گذارند و در پایان بیمار را با کمال احترام مشایعت می کنند یا به افرادی بر می خوریم که با وجود استعداد و موقعیت تحصیلی خوب صرفا خود را به چند رشته خاص و پردرآمد محدود نمی کنند و براساس علاقه به کارهایی مثل نگهداری از کودکان یا ... می پردازند و در حرفه خود هم با کمال علاقه و دلسوزی عمل می کنند. شاید همین روحیه و نگرش معقول در انتخاب رشته و اشتغال از عوامل اصلی پیشرفت کشورها باشد. 
دکتر شهبازی با اشاره به نمونه ای از این تجربه موفق در انتخاب رشته یکی از افراد خانواده خود به دانش آموزان توصیه کرد در انتخاب رشته دانشگاهی به جای توجه صرف به ملاک های مالی علاقه و روخیات شخصی خود را در اولویت قرار دهند و حتی اگر با مخالفت والدینشان مواجه شدند تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن آنها به کار بگیرند چون شرط اصلی موفقیت و رضایت افراد انتخاب آگاهانه مسیر تحصیلی، حرفه ای و زندگی است.
دکتر شبر هم با اشاره به نحوه انتخاب رشته و خاطراتی از زندگی علمی و تحصیلی خود  بر ضرورت توجه به استعدادها و علایق شخصی در انتخاب رشته و آینده حرفه ای تاکید کرد و گفت:  به نظر من رشته خوب و بد اصلا معنی ندارد و امیدوارم شما هم رشته ای را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و می توانید در آن مفید باشید در این صورت مطمئن باشید که در کار خود کاملا موفق خواهید بود و دیگران هم از مواجهه با ثمرات کار شما لذت می برند.  
دانش آموزان در ادامه از بخش های فیزیولوژی ملکولی  و کشت بافت پژوهشگاه بازدید کردند و با توضیحات دکتر پریسا کوباز، 
دکتر مطهره محسن پور  و مهندس خسرونژاد -  از اعضای هیات علمی و محققان بخش ها - در جریان فعالیت ها و تحقیقات در حال اجرا قرار گرفتند.
 

فیروزیان، معاون پرورشی دبیرستان نمونه دولتی فاطمه زهرا (س) کرج هم که دانش آموزان را در این بازدید همراهی می کرد در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشگاه درباره هدف از برگزاری این قبیل بازدیدهای علمی برای دانش آموزان گفت: از آنجا که دانش آموزان در دبیرستان صرفا با مباحث تئوری مواجه اند و فرصتی برای آشنایی عملی آنها با رشته های مختلف دانشگاهی وجود ندارد چنین بازدیدهایی می تواند تلنگری برای شناخت علاقه تحصیلی هر دانش آموز و انگیزه ای برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف علمی باشد. 
این کارشناس مشاوره و هدایت تحصیلی با بیان این که اغلب پیامدهای ناگوار در زندگی ناشی از عدم شناخت و آگاهی است اظهار داشت همه ما وظیفه داریم با افزایش آگاهی و کمک به استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش آموزان، آنها را در انتخاب بهتر یاری کنیم.

همچنین جمعی از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان نیکان تهران در قالب طرح تحقیقاتی خود در زمینه محصولات تراریخته از پژوهشگاه  بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، این گروه پژوهشی که به سرپرستی مسوول پژوهشی دبیرستان در پژوهشگاه حضور یافته بودند پس از تماشای فیلم معرفی پژوهشگاه با حضور در بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توضیحات و راهنمایی های دکتر مطهره محسن پور – عضو هیات علمی این بخش - با مراحل مختلف انتقال ژن و نحوه عملکرد تفنگ ژنی که بدین منظور استفاده می شود آشنا شدند.
بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی که در سال 1393 از بخش کشت بافت و انتقال ژن جدا شده و به عنوان بخش مستقل به منظور به‌کارگیری روش‌های نوین مهندسی ژنتیک و انتقال ژن برای ایجاد گیاهان زراعی، جنگلی، مرتعی، دارویی و زینتی با صفات برتر از نظر مقاومت به تنش‌های زیستی و غیرزیستی، تحمل به علف‌کش، بهبود کیفیت و خصوصیات تغذیه‌ای و نیز کشاورزی مولکولی فعالیت دارد. هدف اصلی بخش، تولید محصولات تراریخته‌ای است که کشت آن‌ها دارای فواید اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و به ویژه زیست محیطی است. پژوهش‌های مرتبط با ایمنی زیستی، آنالیز احتمال خطر محصولات تراریخته، اطلاع رسانی علمی، ابهام‌زدایی، ترویج محصولات تراریخته، انجام آزمایش‌های گلدانی، گلخانه‌ای، مزرعه‌ای و نیز مسایل حقوقی موجودات تراریخته نیز در راستای وظایف این بخش است.
دکتر نوری که سرپرستی گروه دانش آموزی بازدیدکننده را برعهده داشت در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت:  . 
براساس طرحی که چند سال پیش در آموزش و پرورش تصویب شده، دانش آموزان، اصول و مقدمات کارهای پژوهشی و کار تیمی را یاد می گیرند. طی این طرح که از چند سال پیش در مدارس مختلف از جمله دبیرستان نیکان در حال اجرا است، موضوعات علمی روز به پیشنهاد مربیان به  دانش آموزان ارائه می شود تا با انتخاب موضوع مورد علاقه با تشکیل تیم های پژوهشی چهار تا شش نفره روی آن کار کنند.
وی افزود: پس از ارائه آموزش های اولیه که شامل مباحث تئوری و مقدمات کار تیمی است دانش آموزان مطالعه نظری روی موضوع را آغاز و در ادامه، کار عملی در زمینه تحقیقاتی مورد علاقه را تجربه می کنند. گروه در پایان ترم نتایج تحقیقات خود را به شکل پاور پوینت در یک جلسه بیست دقیقه ای با حضور مربیان و والدین خود ارائه می دهند.
وی درباره تاثیر این نقش بازدیدهای علمی در جهتدهی آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان گفت: نظر به اینکه کشور ما در زمینه شتاب رشد تولید علم حائز رتبه های برتر جهانی است و شمار مقالات علمی کشور به سرعت در حال افزایش است، انتظار می رود برای تداوم این روند از مقطع دانش آموزی برنامه ریزی داشته باشیم و از ابتدا این امکان را برای علاقمندان به پژوهش فراهم کنیم که از حالت گیرنده صرف مطالب دیگران خارج شوند و از نزدیک با محیط ها و رشته های علمی مختلف آشنا شوند. 
بدون شک.
آشنا شدن دانش آموزان با مراکز علمی پیشرو مثل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که روی موضوعات بسیار جدید کار می کند می تواند در ایجاد انگیزه، شناخت استعدادها و انتخاب رشته درشت به دانش آموزان کمک کند.
نوری در پاسخ به این سوال که چرا پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را برای بازدید تیم پژوهشی دبیرستان انتخاب کرده گفت: 
با توجه به اینکه موضوع پژوهش دانش آموزان ما (محصولات تراریخته) مستقیما با فعالیت های این پژوهشگاه مرتبط است از طریق مسوولان با دکتر قره یاضی  -  رییس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی – تماس گرفتیم تا این امکان را به دانش آموزان بدهند که  از تنها مرکز علمی و پژوهشی که در رابطه با موضوع پژوهش دانش آموزان ما کار می کند بازدید کنند، آموزش ببینند و در گزارش علمی خود از این اطلاعات استفاده کنند که با استقبال گرم ایشان مواجه شدیم.
سرپرست تیم پژوهشی دبیرستان نیکان در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به تبلیغات سوء جریان های ضدعلمی و مخالف با تولید داخلی محصولات کشاورزی وارداتی علیه تحقیقات مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، پس از بازدید و آشنایی نزدیک با روند تحقیقات این حوزه چه نظری در این خصوص دارد گفت: 

بازدیدی که انجام شد خیلی کوتاه بود و طبیعتا وارد جزئیات نشدیم اما در مجموع فضای بازدید و توضیحاتی که توسط اساتید ارائه شد، کاملا شفاف و بدون هیچ گونه پرده پوشی یا سوگیری بود و محققان همه چیزی را که می توانستند بی کم و کاست و فارغ از هرگونه جهتگیری به تیم دانش آموزی منتقل کردند. خصوصا اطلاعاتی که دکتر قره یاضی به دانش آموزان دادند کاملا بی طرفانه بود و ذهن همه ما را نسبت به کارهای علمی فوق العاده ای که در پژوهشگاه انجام می شود روشن تر کرد و از نزدیک دیدیم که این پژوهشگاه فقط کار علمی انجام می دهد و تعبیر این فضا به یک محیط غیر علمی با مقاصد سیاسی و اقتصادی واقعا غیر منصفانه است .

   

   

   

   

   

   

   

 

    

1397-10-25

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 521,569 | بازدید امروز : 98