logo jihad
logo jihad
سه شنبه 28 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerبازدید رئیس و مدیران موسسه علوم گیاهی یولیش آلمان از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
بازدید رئیس و مدیران موسسه علوم گیاهی یولیش آلمان از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
بازدید رئیس و مدیران موسسه علوم گیاهی یولیش آلمان از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

بازدید رئیس و مدیران موسسه تحقیقات علوم گیاهی یولیش آلمان از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

رئیس موسسه علوم گیاهی پژوهشگاه علوم زیستی و علوم زمینی مجموعه تحقیقاتی یولیش و دو تن از مدیران و محققان ارشد این موسسه تحقیقاتی آلمانی، 16 اردیبهشت ماه 97 در دومین روز از برگزاری کارگاه آموزشی "کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی" طی بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ضمن بررسی زمینه های همکاری با پژوهشگاه بر گسترش تعاملات علمی و پژوهشی مشترک تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، پروفسور اولریش شور، رئیس موسسه علوم گیاهی مجموعه تحقیقاتی یولیش آلمان، دکتر رولند پیروشکا، محقق ارشد موسسه و از مدیران شبکه بین المللی و اروپایی فنوتایپینگ گیاهی و دکتر اونو مولر، مسئول فنوتایپینگ مزرعه ای مجموعه یولیش از بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه بازدید و از نزدیک با فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور آشنا شدند.

این هیات برجسته علمی آلمانی به منظور شرکت و سخنرانی در کارگاه آموزشی بین المللی "کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی" به ایران آمده اند که به عنوان نخستین رخداد بین المللی در این سطح در کشور طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد. دیگر مدرس خارجی این کارگاه آموزشی، دکتر خاویر سیرائولت، مدیر مرکز فنومیکس گیاهی با وضوح بالا در کانبرا استرالیا بود که بعدازظهر یکشنبه - دومین روز کارگاه - از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی خود را ایراد کرد.

دکتر علی اکبر نوروزی، دانشیار پژوهشی، معاون برنامه ​ریزی و توسعه نیروی انسانی و رئیس بخش تحقیقات مدیریت آبخیز پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، دکتر عبدالنبی کلاهچی، متخصص هیدرولوژی و استادیار پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و دکتر بابک ناخدا، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از دیگر مدرسان و سخنرانان این کارگاه آموزشی بین المللی بودند.

در این کارگاه آموزشی، آخرین فناوری ها و روش های روز دنیا در حوزه فنوتایپینگ و فنومیکس گیاهی، معرفی شد و شرکت کنندگان با روش های نوین فنوتایپینگ گیاهی در مراکز تحقیقاتی و پیشرفته دنیا و کاربردهای گوناگون آنها در فیزیولوژی گیاهی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی آشنا شدند.

گفتنی است پروفسور اولریش شور، رئیس موسسه علوم گیاهی در پژوهشگاه علوم زیستی و علوم زمینی در مجموعه تحقیقاتی یولیش آلمان از معدود دانشمندان و محققان برجسته جهان و دارای تجربیات علمی و پژوهشی و عملیاتی بسیار ارزنده ​ای در حوزه فنوتایپینگ گیاهی است. تحقیقات وی و همکارانش در موسسه تحقیقات علوم گیاهی در مجموعه موسسه تحقیقاتی یولیش در آلمان، این مجموعه را به یکی از قطب​ های علمی جهان در حوزه فنوتایپینگ گیاهی با دقت و کارایی بالا تبدیل کرده و شرکت​ های فناوری متعددی در این حوزه با کمک این مرکز و با همکاری فارغ التحصیلان این مجموعه علمی شکل گرفته است.

پروفسور شور که عضو هیات اجرایی پلاتفرم فناوری اروپا- گیاهان برای آینده است، به مدت شش سال نیز نایب رئیس سازمان علوم گیاهی اروپا (EPSO) بوده و هدایت تعداد زیادی پروژه​ های بزرگ ملی و بین​ المللی مانند مرکز علوم اقتصاد زیستی (BioSC)، شبکه فنوتایپینگ گیاهی اروپا (EPPN)، شبکه فنوتایپینگ گیاهی آلمان (DPPN) و شبکه بین المللی فنوتایپینگ گیاهی (IPPN) را برعهده داشته است. عنوان سخنرانی دکتر شور در این کارگاه "An Introduction to Forschungszentrum Julich" بود.

پروفسور شور در این کارگاه آموزشی  ابتدا به معرفی مجموعه تحقیقاتی یولیش و دستاورد ها و توانمندی های این مرکز پژوهشی معتبر و موسسات آن از جمله موسسه تحقیقات علوم گیاهی پرداخت.

دکتر رولند پیروشکا هم که از مدیران شبکه بین ​المللی و اروپایی فنوتایپینگ گیاهی است، در زمینه مطالعات فیزیولوژی گیاهی و بررسی واکنش گیاه در شرایط متغیر محیطی و همچنین تفاوت عکس العمل گیاه در محیط های کنترل شده و مزرعه به خصوص در زمینه صفات مرتبط با جریان آب و کربن فعالیت دارد. توسعه روش های نوین فنوتایپینگ گیاهی با کارآیی بالا برای مطالعه صفات مختلف در شرایط مزرعه و کنترل شده در سطح تک گیاه و کنوپی از دیگر زمینه ​های تحقیقاتی دکتر پیروشکا است.

عنوان سخنرانی دکتر پیروشکا در کارگاه آموزشی بین المللی "کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی “Integrating plant phenotyping community” بود.

دکتر اونو مولر نیز یکی دیگر از محققان ارشد و مسئول فنوتایپینگ مزرعه ​ای در موسسه تحقیقات علوم گیاهی مجموعه یولیش آلمان است که عمدتا در زمینه تغییرات اقلیمی و نقش غلظت گاز کربنیک در رشد و تولیدات گیاهی مطالعه می ​کند. مطالعات دکتر مولر بر روش​ های نوین فنوتایپینگ برای اندازه گیری​ های فیزیولوژیک و مرفولوژیک، فتوسنتز و سطح برگ و فلئورسانس کلروفیل از سطح کلروپلاست ​های گیاهی تا سطح ماهواره به صورت غیرتخریبی در مزرعه و شرایط کنترل شده متمرکز است. چالش های فتوسنتز در شرایط مختلف محیطی از دیگر زمینه های تحقیقاتی مولر است.

عنوان سخنرانی وی در کارگاه آموزشی بین المللی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه فنوتایپینگ گیاهی “Field phenotyping- quantifying plant traits for crops where they grow today and in the future” بود.

دکتر خاویر سیرائولت، دیگر مدرس کارگاه آموزشی بین المللی "کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی" هم که مدیر مرکز فنومیکس گیاهی با وضوح بالای موسسه تحقیقات گیاهی استرالیا (CSIRO) است علاوه بر مسئولیت های اداری به عنوان یک فیزیولوژیست و محقق اصلاح نباتات در زمینه تنگناهای تولید و عوامل محدودکننده و تنظیم کننده فتوسنتز و چگونگی تاثیر آنها بر رشد، کارایی و تولید گیاه نیز تحقیق می کند. وی از سال 2015 به عنوان نایب رئیس شبکه بین ​المللی فنوتایپینگ گیاهی انتخاب شده است.

دکتر خاویر سیرائولت در این کارگاه از طریق ویدئو کنفرانس شرکت و سخنرانی خود را تحت عنوان "New Frontiers in High-throughput plant phenotyping" ارائه نمود.

گفتنی است در دومین روز کارگاه آموزشی بین المللی "کاربرد فنوتایپینگ گیاهی پربازده با دقت و کارآیی بالا در فیزیولوژی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی" که به همت بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی و با مدیریت هماهنگی دکتر بابک ناخدا و همکاری اداره همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه بیوتکنوژی کشاورزی برگزار شد، طی مراسمی از اساتید ایرانی و خارجی این کارگاه با اعطای هدایایی تقدیر شد.

همچنین در این کارگاه آموزشی دکتر علی اکبر نوروزی و دکتر عبدالنبی کلاهچی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری نیز سخنرانی خود را در زمینه کاربرد فناوری های ماهواره ای، رادار و سنجش از راه دور برای برای ارزیابی های مرفولوژیک و فیزیولوژیک ارائه دادند.

دکتر ناخدا مدیر برگزاری  و هماهنگ کننده این کارگاه نیز در سخنرانی های خود به تحقیقات و فعالیت های فنوتایپینگ گیاهی در ایران و روش های رایج فنوتایپینگ گیاهی در پروژه های تحقیقاتی  و مشکلات مبتلا به آن ها اشاره و روش های ساده و کاربردی برای اندازه گیری های مزرعه ای در فیزیولوژی گیاهی و اصلاح نباتات را برای شرکت کنندگان در کارگاه تشریح نمود.

عکس: سینا معتمدراد

خبر: علی شمس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1397-02-16
منبع : اداره روابط عمومی و ترویج یافته ها

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 521,198 | بازدید امروز : 239