logo jihad
logo jihad
چهارشنبه 05  اردیبهشت 1403
dividerآرشیو اخبارdividerارتقای عضو هیات علمی پژوهشگاه به رتبه دانشیار پژوهشی
ارتقای عضو هیات علمی پژوهشگاه به رتبه دانشیار پژوهشی
ارتقای عضو هیات علمی پژوهشگاه به رتبه دانشیار پژوهشی

 

 دکتر مژگان کوثری، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به مرتبه دانشیار پژوهشی ارتقا یافت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر کوثری که در حال حاضر مدیریت انتقال فناوری پژوهشگاه را عهده دار است در سال ۱۳۷۹ به عنوان استعداد درخشان در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی جذب و فعالیت تحقیقاتی خود را آغاز کرده است. کوثری که‌ تحصیلات دکتری خود را در سال ۱۳۹۲ در رشته زیست شناسی در گرایش ژنتیک مولکولی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک به پایان برده در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی به خصوص قارچ ها (پاتوژن های گیاهی٬ قارچ های مفید و صنعتی) تحقیق می‌کند.

از زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه وی، شناسایی عوامل مهم پاتوژن های گیاهی٬ بهینه سازی تولید فراورده میکروبی مفید مورد کاربرد در کشاورزی از قبیل زیست مهارگرهای بیولوژیک و محرکین رشد گیاهی بر پایه قارچ تریکودرما است. شناخت مکانیسم واکنش های متقابل گیاه-پاتوژن- زیست مهارگر و شناسایی واکنش های گیاه عوامل محرک رشد زیستی از دیگر زمینه های تحقیقاتی دانشیار بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه است. علاوه بر این در زمینه مهندسی پروتئین و آنزیم و تولید پروتئین های نوترکیب با کاربرد در کشاورزی و صنعت، توسعه و کاربرد تکنولوژی های ژنومیکس، متاژنومیکس، مهندسی ژنتیک میکروبی و فرمولاسیون در تولید فراورده های زیستی کشاورزی فعالیت می‌نمایند. دکتر کوثری در سال ۱۳۹۹ به عنوان پژوهشگر برتر فناورمحور منتخب وزارت جهاد کشاورزی توسط وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شده و در همان سال با کتاب «بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی؛ عوامل میکروبی کنترل زیستی آفات و بیماریهای گیاهی» در دومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی و بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جهاد کشاورزی به عنوان مولف کتاب برتر سال تقدیر شده است‌.

وی پیش از آن هم با ارایه مهمترین دستاورد شاخص پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۱۳۹۸ مورد تقدیر وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته است. دکتر کوثری علاوه بر ثبت اختراع دستگاه الکتروفورز افقی مجهز به سیستم خنک کننده و ثبت اختراع غشاهای فیلتراسیون دارای ساختارهای متقارن٬ نامتقارن و ترکیبی از متقارن و نامتقارن موفق به جداسازی، جداسازی، شناسایی و نگهداری ۹۰۰ سویه قارچ و باکتری بومی ایران در کلکسیون میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ( ABRIICC) با قابلیت کاربرد در بخش های مختلف کشاورزی (سموم بیولوژیک٬ کود بیولوژیک٬ تولید آنزیم) و شناسایی پاتوژنهای گیاهی، ثبت بیش از ۴۵۰ ژن قارچ و باکتری در بانک ژن NCBI، معرفی و ثبت گونه جدید قارچ برای دنیا( Deniquelata quercina sp. nov) ، معرفی سه گونه جدید -Trichocladium jilongensis - Mortierella alpine- Penicillago nodositata به عنوان آرایه های جدید برای فلور قارچی ایران و همچنین ثبت ژن گونه های D. glomerata، I. eucalypti، N. dimidiatum، S. pezizoides و T. angustata شده که برای اولین بار به عنوان عوامل بیماری‌زای بلوط در دنیا گزارش شده اند‌. دو دستاورد تحقیقاتی ایشان در زمینه دانش فنی تولید و فرمولاسیون پروبیوتیک جدید گیاهی (بیوکنترل/ بیوفرتیلایزر) مبتنی بر سویه های بومی قارچ تریکودرما و تولید نیمه صنعتی پروبیوتیک جدید گیاهی مبتنی برسویه های بومی قارچ تریکودرما (جهت استفاده در ۵۰ هکتار زمین کشاورزی) نیز به بخش خصوصی منتقل شده است.

1402-03-10
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 522,712 | بازدید امروز : 26