logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 09 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerصرفه جویی ۹۵ درصدی مصرف آب کشاورزی با بکارگیری فن آوری کشت بسته
صرفه جویی ۹۵ درصدی مصرف آب کشاورزی با بکارگیری فن آوری کشت بسته
صرفه جویی ۹۵ درصدی مصرف آب کشاورزی با بکارگیری فن آوری کشت بسته

 

رییس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به تحقیقات این پژوهشکده در حوزه محیط های کشت کنترل شده اظهار داشت: با بهره گیری از سیستم های بسته کشت کنترل شده می توان تا 95 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد و میزان تولید برخی محصولات را تا 100 برابر افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر ابراهیمی که در پی دستاورد اخیر این پژوهشکده در زمینه راه اندازی نخستین آزمایشگاه و پایلوت تولید زیست توده گیاهان زراعی و دارویی با رادیو اقتصاد سخن می گفت خاطرنشان کرد: تولید متابولیتهای ثانویه در محیط های بسته و کنترل شده از زمینه های اصلی فعالیت این پژوهشکده است که می تواند در جهت حل مشکلات بخش کشاورزی و کاهش تاثیرات تغییر اقلیم بر امنیت غذایی کشور موثر باشد.

وی با اشاره به این که تاریخ کشاورزی، شاهد تحولات جریان ساز متعددی بوده است، اظهار داشت: در قرن بیستم، انقلاب سبز که با اصلاح نباتات شروع شد، تحول چشمگیری در عرصه کشاورزی ایجاد کرد و امروز هم فناوری های نوین و تحول ساز به ویژه زیست فناوری، کشاورزی را در آستانه انقلابی بزرگ قرار داده اند.

ابراهیمی، بیوراکتورها و سیستم های بسته کنترل شده را از دستاوردهای مهم در زمینه افزایش بهره وری بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: گلخانه های بسته بدون توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در هر محیط سربسته حتی زیرزمین قابل احداث اند و اگرچه تنها برخی از ارقام محصولات کشاورزی در آنها قابل تولید است ولی به هر حال با صرفه جویی در آب و زمین، زمینه تولید بیشتر دیگر محصولات را هم فراهم می کنند. 

رئیس پژوهشکده متابولیتهای ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: طبق برآوردهایی که صورت گرفته با پیشرفت  در این سیستم ها می توان در فضایی به اندازه یک زمین راگبی، یک میلیون تن محصول کشاورزی – معادل نیاز یک شهر 10 میلیون نفری - برداشت کرد که با روشهای معمول نیازمند 25 هزار هکتار زمین و مصرف مقادیر قابل توجهی سموم و کودهای شیمیایی است. 

وی با بیان این که خوشبختانه با توجه به هنگام به اهمیت زیست فناوری، کشور ما در این حوزه زیست فناوری فاصله چندانی با کشورهای پیشرو ندارد، اظهار داشت: اولویت های تحقیقاتی پژوهشگاه، بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی مبتنی بر فناوری های نوین کشاورزی، تولید نهاده ها و فرآورده های با ارزش افزوده بالا و بحث های محیط زیست و ذخایر ژنتیکی است که پژوهشکده های منطقه ای پژوهشگاه هم در همین راستا فعالیت دارند.

رئیس پژوهشکده متابولیتهای ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص جایگاه پژوهشکده در حوزه تولید در محیط های کنترل شده اظهار داشت: در برخی زمینه ها مثل تولید متابولیتهای ثانویه در بیوراکتورها از چند دهه پیش واحدهای تولید صنعتی در ژاپن به بهره برداری رسیده اند که ما هم زیرساختهای خوبی را در این زمینه فراهم کرده ایم. پلنت فکتوری (کارخانه گیاهی) از دستاوردهای جدید این حوزه است که چندان سابقه ای در دنیا ندارد و از 2010 با موج جدیدی از توجه به این مفهوم مواجه هستیم. ما هم از پنج سال پیش در این حوزه فعالیت داریم و پایلوتی از آن را احداث کرده ایم که امیدوارم در آینده نزدیک به تولید صنعتی برسد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو که از میزان اقبال و پذیرش کشاورزان نسبت به این قبیل فناوری های جدید پرسیده بود گفت: خوشبختانه نسل جدید کشاورزان ما برخلاف کشاورزان سنتی چندان با تکنولوژی بیگانه نیستند. وزارت جهاد کشاورزی هم ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان را وظیفه خود می داند و سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اقدامات وسیعی در این زمینه انجام داده است؛ لذا می توانیم امیدوار باشیم که دستاوردهای حاصله در زمینه فناوری های نو به دست کشاورزان ما می رسد.

 

 

1402-03-09
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 518,893 | بازدید امروز : 26