logo jihad
logo jihad
جمعه 10 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerرئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تجربیات ارزشمندی در پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی داشته است
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تجربیات ارزشمندی در پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی داشته است
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تجربیات ارزشمندی در پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی داشته است

 

بقا و توسعه موسسات تحقیقات کشاورزی در گرو همکاری تنگاتنگ و اشتراک کامل منابع و امکانات تحقیقاتی است رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت بیوتکنولوژی و دیگر فناوری های نوین در حل چالش ها و تامین نیازهای بخش کشاورزی اظهار داشت: تشکیل شوراهای راهبردی تخصصی در وزارت جهاد کشاورزی، زمینه مناسبی را برای جهت دهی پروژه های موسسات تحقیقاتی سازمان در راستای اولویتها و نیازهای بخش اجرا فراهم نموده و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی را تجربه کرده می تواند به خوبی از این فرصت استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی که در نشست نظارت ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در روز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه جاری و در محل سالن جلسات پژوهشگاه و با حضور هیات رئیسه سازمان و رئیس، معاونان و مدیران پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در محل پژوهشگاه سخن می گفت، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه های سازمان در سال جاری، حضور در موسسات برای بررسی عملکرد پژوهشگاه و موسسات در راستای راهبرد عمومی و تخصصی آنها و احصاء چالش ها و مشکلات موجود و همفکری و اخذ نظرات و دیدگاه های اعضای هیات علمی به منظور رفع مشکلات و افزایش اثربخشی فعالیتهاست. وی با تاکید بر ضرورت توجه به اولویتهای معاونت ها و سازمانهای اجرایی وزارتخانه در تدوین برنامه ها و پروژه های پژوهشگاه و موسسات تحقیقاتی و مشارکت و هم افزایی حداکثری ظرفیت ها و توانمندی های موسسات در این راستا اظهار داشت: شوراهای راهبردی تخصصی که در راس هر یک از آنها یک معاون وزیر از بخش اجرا قرار دارد با همین هدف تشکیل شده اند.

 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به برخی گلایه ها که در خصوص مشکلات دسترسی اعضای هیات علمی موسسات تحقیقاتی به ایستگاه ها و آزمایشگاه ها و دیگر امکانات موجود در موسسات تحقیقاتی دیگر مطرح می شود، اظهار داشت: این که موسسات تحقیقاتی خود را به عنوان جزایری مستقل ببینند، نتیجه ای جز اتلاف امکانات و ظرفیتهای موجود ندارد و باید شرایطی را فراهم کرد که کل تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات پژوهشی در اختیار همه قرار بگیرد. در ابتدای این جلسه، دکتر صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گزارشی در خصوص برنامه های عملیاتی پژوهشگاه ذیل راهبردهای ابلاغ شده توسط سازمان ارائه داد. وی خاطرنشان کرد: راهبردهای کلان و تخصصی ابلاغی سازمان شامل استفاده از فناوری های نوین برای افزایش ضریب امنیت غذایی، پاسخگویی به نیاز بخش اجرا، همکاری با کلیه بخش های وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت در حل نیازهای بخش اجرا و توسعه همکاری ها و آینده پژوهی است که در این راستا برنامه چهار ساله ای با برش های یک ساله تدوین کرده ایم. در دل این برنامه، اقدامات شش گانه ای از جمله تعیین کمی نقش و اثربخشی فعالیتهای پژوهشگاه، برنامه جامع پژوهشگاه در زمینه اصلاح، پیاده سازی مدل های بهینه تسهیل انتقال دانش فنی به بخش خصوصی، افزایش پروژه های فناوری محور، ایجاد مراکز رشد و نوآوری و جذب شرکت های دانش بینان، تدوین برنامه جامع معماری نیروی انسانی و در نهایت برندینگ پژوهشگاه مورد توجه قرار گرفته است. صالحی جوزانی تصریح کرد: در راستای هماهنگی برنامه های پژوهشگاه با راهبردهای ابلاغی، ضمن آسیب شناسی و بررسی کمی اثربخشی اقتصادی پژوهشگاه طی ۲۰ سال گذشته و مشخص کردن ضعف ها و ایرادات موجود در ماموریت ها، چشم انداز و برنامه های پژوهشگاه هم بازنگری کرده ایم. وی گفت:براساس بازتعریفی که در ماموریت ها داشته باشیم، ماموریت پژوهشگاه، ایجاد، توسعه و کاربرد فناوری های نوین کشاورزی با محوریت زیست فناوری و نانو فناوری با اجرای تحقیقات اولویت دار و مشتری مدار در راستای حل چالش های مهم بخش و کمک به توسعه کشاورزی دانش بنیان و شناسایی و حفظ ذخایر ژنتیکی و کمک به توسعه شرکتهای دانش بنیان است. چشم انداز پژوهشگاه هم این است که به عنوان یک مرکز پژوهشی نوآور، کارآمد و اثربخش در مسیر توسعه و کاربرد فناوری های نوین در حل چالش های بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی گام برداریم. وی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی، تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه براساس احصای چالش های مهم بخش و بررسی اسناد بالادستی و لحاظ کردن برنامه راهبردی سازمان، راهبردهای کلان و طرح های کلان سازمان و سند الگوی کشت و برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی و رویکردهای سند ملی امنیت غذایی بوده که براساس آن، اهداف کمی پژوهشگاه تا سال ۱۴۰۴ مشخص شده است. در ادامه این جلسه، جمعی از معاونان و مدیران سازمان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص گزارش ارائه شده پرداختند. گفتنی است نشست صمیمی هم اندیشی با کارکنان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از دیگر برنامه های دکتر خیام نکویی در این روز بود که پس از استماع مباحث نمایندگان اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه، راهبردهای اساسی سازمان تات در خصوص موانع تحقیقات و عدم شناخت اساسی از توانمندیهای موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی و شیوه های اساسی رفع این چالشها توسط دکتر خیام نکویی تبیین شد.

 

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

                 

 

 

 

 

 

خبر: 

عکس: حسن سمیعی

 

1402-02-25
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 518,918 | بازدید امروز : 11