logo jihad
logo jihad
جمعه 07  اردیبهشت 1403
dividerآرشیو اخبارdividerپیام رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲
پیام رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲
پیام رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲

 

 

 

 

 

"نوروز بمانید که ایّام شمایید!

آغاز شمایید و سرانجام شمایید!

آن صبح نخستین بهاری که ز شادی می آورد از چلچله پیغام، شمایید!

آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار آن گنبد گردننده آرام شمایید!

خورشید گر از بام فلک عشق فشاند، خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!

ایّام ز دیدار شمایند مبارک نوروز بمانید که ایّام شمایید!

 

" بهار طبیعت و نوروز باستانی، مجالی شورانگیز برای تازه شدن جان ها و تحول دلهاست. مجالی برای زدودن هر چه کهنگی و سکون از روان و بهانه ای برای دوباره دیدن و بهتر زیستن. این ویژگی ناب نوروز است که همه چیز را تازه می خواهد و به همه چیز تازگی می بخشد. نوروز، دیرینه ای که به رغم کهنسالی، رویش و جوانی را به همگان هدیه می کند و غبار خستگی و پژمردگی را از پیرامون خود می زداید.

سال ۱۴۰۱ هم با همه فرازها و فرودها، همواری ها و ناهمواری ها، امیدها و تلخ کامی ها به پایان رسید و امروز با کوله باری از تجربیات تلخ و شیرین با امید به آینده ای بهتر به استقبال سال جدید می رویم.

آغاز سال نو که در تقارنی فرخنده با ماه مبارک رمضان، عطر و طراوتی دو چندان گرفته، فرصت خوبی است برای مرور دستاوردها و تجربیات سال گذشته و برنامه ها و کارهای بزرگ پیش رو. در سالی که با تدبیر راهگشای مقام معظم رهبری، سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده بود، چنان که انتظار می‌رفت، حرکت‌های بزرگی در عرصه اقتصاد و تولید دانش بنیان در بخشهای مختلف از جمله حوزه کشاورزی شکل گرفت و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز به عنوان مرجع ملی و موتور محرک توسعه فناوری های نوین در بخش کشاورزی با انگیزه و نشاطی مضاعف، برنامه‌های مختلفی را برای توسعه و تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری های جدید به مورد اجرا گذاشت.

اولین گام پژوهشگاه در سال جاری تدوین برنامه راهبردی 4 ساله پژوهشگاه بر مبنای تعیین اهداف کمی و مبتنی بر اثربخشی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود که خوشبختانه مورد استقبال و تصویب هیات امنای پژوهشگاه به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری پژوهشگاه نیز قرار گرفت.

با تصویب این برنامه راه آینده پژوهشگاه مشخص شده و نیاز به همکاری و همراهی صمیمانه و تلاش مضاعف کل مجموعه پژوهشگاه برای به ثمر رسیدن این برنامه خواهد بود. دومین گام پژوهشگاه در سال جاری تسریع تجاری سازی فناوری های پژوهشگاه و ایجاد شبکه همکاری با بخش خصوصی بود.

برگزاری اولین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی (NAT) در مردادماه ۱۴۰۱ که منجر به عقد ۱۴ قرارداد و تفاهم نامه انتقال فناوری و پروژه¬های سفارشی شد، به عنوان شروعی درخشان در این راه ارزشمند بود.

انشالله با همکاری صمیمانه همه همکاران پژوهشگاه، رویداد دوم هم در بهار۱۴۰۲ با محوریت بیوتکنولوژی میکروبی و غذایی و نانوفناوری برگزار خواهد شد، پیش بینی می شود تعداد قابل توجهی قرارداد انتقال فناوری و انجام پروژه های سفارشی با بخش خصوصی منعقد شود. با این روند انشالله شاهد ایجاد شبکه ارتباطی بسیار منسجم همکاری با بخش خصوصی و افزایش سرعت تجاری سازی و نهایتا افزایش اثربخشی پژوهشگاه در بخش خواهیم بود.

اهمیت تحقق کشاورزی دانش بنیان با مشارکت و فعالیت بخش خصوصی به عنوان ضرورتی جدی برای بقای کشاورزی و حفظ امنیت غذایی کشور بر کسی پوشیده نبوده و با تداوم حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت متبوع و سازمان تات، شاهد به بار نشستن ثمرات شیرین آن در رونق کشاورزی و افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی باشی. در این راستا، سومین گام پژوهشگاه در سال جاری، پیگیری ایجاد پلتفرم های تجاری سازی فناوری با تاکید بر ایجاد مراکز نوآوری و فناوری در کرج و مناطق بود. خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته مقدمات لازم برای ایجاد 3 مرکز نوآوری در کرج، مشهد و تبریز فراهم شده و به امید خداوند متعال حداقل دو مجموعه در سال 1402 با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی خواهند شد. از جمله راهبردهایی که در سال جاری در مسیر افزایش اثربخشی تحقیقات پژوهشگاه مورد توجه قرار گرفت، ارتباط نزدیکتر با معاونتهای اجرایی و موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بود.

در این راستا، می توان گام چهارم پژوهشگاه را به مشارکت در شوراهای راهبردی تحقیقات در معاونت های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی (دامپزشکی، باغبانی، حفظ نباتات، شیلات و ....) نسبت داد.

خوشبختانه با مشارکت فعال پژوهشگاه در این شوراها، ارتباط سیستماتیک و بسیار منسجمی با معاونت  های اجرایی وزارت متبوع برقرار شده و با مشخص شدن اولویت¬های مهم این معاونت ها، درصد بالایی از ظرفیت تحقیقاتی پژوهشگاه به سمت رفع این چالش های مهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی جهت دهی خواهد شد. علاوه بر افزایش همکاری با بخش خصوصی و معاونت های اجرایی وزارت متبوع، در سال جاری تلاش شد تا به عنوان گام پنجم هم افزایی با سایر موسسات تحقیقاتی افزایش یابد. در این راستا، تفاهم نامه های همکاری بسیار خوبی با سایر موسسات تحقیقاتی پیگیری و اجرایی شده است که از بین آنها می توان به موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات چغندرقند، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اشاره نمود.

افزایش همکاری ها با سایر موسسات تحقیقاتی، می تواند توان اجرایی و تحقیقاتی پژوهشگاه را در راه افزایش اثربخشی در بخش کشاورزی به شکل معنی داری افزایش دهد. گام ششم به عنوان گام بسیار مهم و پایانی سال جاری، تکمیل ساختمان مجتمع پژوهش و فناوری پژوهشگاه و جابجایی پرسنل به ساختمان جدید بود.

راه اندازی این مجموعه عظیم با مساحتی بیش از 20 هزار متر مربع که از بیش از یک دهه قبل شروع شده بود، نقطه امید و آینده روشنی را برای پژوهشگاه ترسیم کرده است. این حرکت بزرگ بدون همکاری و تلاش صمیمانه کل مجموعه همکاران پشتیبانی و پژوهشی پژوهشگاه به هیچ وجه امکان پذیر نبود. بدینوسیله از طرف مجموعه مدیریت پژوهشگاه صمیمانه از زحمات همه همکاران عزیز تقدیر و تشکر می نمایم.

بدین ترتیب به نظر می رسد، شرایط برای ایجاد تحولی بزرگ در اثربخشی و نفوذ دستاوردهای پژوهشی و فناوری های توسعه یافته در پژوهشگاه در اراضی زراعی، واحدهای دامپروری و دیگر عرصه های تولید و امنیت غذایی در کشور بیش از همیشه مهیاست و پژوهشگاه می تواند به لطف خدا با اتکا به نیروی انسانی نخبه و توانمند خود اتفاقات بزرگی را در مسیر تحقق کشاورزی دانش بنیان رقم بزند.

در پایان ضمن تبریک مجدد حلول سال ۱۴۰۲ خورشیدی و فرارسیدن عید سعید نوروز خدمت همکاران عزیز در پژوهشگاه، عموم ایرانیان و ملل دوست در حوزه تمدنی نوروز، امیدوارم این عید باستانی و فرخنده ماه میهمانی خدا برای همگان سرشار از خیر و برکت، سلامتی، شادکامی و موفقیت باشد و با تلاش و همفکری هر چه بیشتر همکاران، شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دستاوردهای بزرگتر در راستای ماموریت‌های پژوهشگاه باشیم.

 

غلامرضا صالحی جوزانی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

 

 

 

1401-12-29
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 522,900 | بازدید امروز : 6