logo jihad
logo jihad
جمعه 10 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerزمینه های همکاری مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی کرج بررسی شد
زمینه های همکاری مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی کرج بررسی شد
زمینه های همکاری مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی کرج بررسی شد

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرج، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ضمن آشنایی با توانمندی ها و دستاوردهای پژوهشگاه در نشستی مشترک با رئیس و جمعی از معاونان و مدیران پژوهشگاه زمینه های همکاری های مشترک دانشگاه و پژوهشگاه را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این نشست دکتر صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه ضمن خیر مقدم به این هیات به معرفی تاریخچه و فعالیتهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی پرداخت.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری فناوری های نوین کشاورزی پژوهشگاه در مشهد که بهار سال آینده با مدیریت بخش خصوصی به بهره برداری می رسد اظهار داشت: رویکرد پژوهشگاه این است که بیش از تولید علم در زمینه حل مشکلات و اثربخشی در حوزه کشاورزی فعالیت داشته باشیم و حتی الامکان پروژه هایی را تصویب و اجرا کنیم که در جهت تامین امنیت غذایی کشور باشند.

صالحی جوزانی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی حدود دو دهه فعالیت خود بالغ بر 70 دستاورد فناوری داشته که به حدود 35 قرارداد انتقال فناوری منجر شده و از بین آنها نهایتا 10 دستاورد وارد عرصه شده است.میزان اثربخشی اقتصادی دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در بیش از 205 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور مورد بهره برداری قرار گرفته بالغ بر 175 میلیون دلار در سال است که قصد داریم طی چهار سال آینده آن را به دو برابر افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان هاب بیوتکنولوژی کشاورزی کشور در قلب مجموعه بزرگی از شرکتهای دانش بنیان بخش خصوصی و واحدهای کشت و صنعت قرار دارد و ارتباط و همکاری تنگاتنگ با این واحدها و بخش خصوصی از ابتدای پروژه های تحقیقاتی در دستور کار  پژوهشگاه قرار دارد.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: با وجود گستره ملی فعالیت پژوهشگاه ارتباط با مراکز علمی و کشاورزی استان البرز از اولویتهای ماست و لذا از همکاری ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی کرج استقبال می کنیم.

وی جذب دانشجوی مشترک را از  جمله زمینه های همکاری پژوهشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی کرج عنوان کرد و گفت: دانشجویان، محور عمده پیشبرد تحقیقات در کشور هستند و همکاری مشترک ما در این حوزه کمک موثری به جهتدهی پایان نامه ها و تحقیقات دانشگاهی در راستای اولویتها و نیازهای بخش کشاورزی خواهد بود.

دکتر رضا عزتی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هم با بیان این که این واحد دانشگاهی با قدمت حدود 40 سال از قدیمی ترین واحدهای دانشگاه آزاد است و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی هم از اولین دانشکده های این واحد است، اظهار داشت: حدود 70 عضو هیات علمی خبره از تمام شاخه های کشاورزی و منابع طبیعی در این دانشکده فعالیت دارند و همچنین مرکز تحقیقات ایمنی و امنیت غذایی نیز در دانشگاه آزاد کرج راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان «دانشگاه حل مساله» تلاش دارد در جهت رفع نیازها و حل مشکلات کشور فعالیت دارد و واحد کرج نیز با همین رویکرد همکاری خوبی با  دستگاه های اجرایی استان دارد.دانشگاه آزاد اسلامی کرج با تمام قوا آمادگی دارد در راستای نیازهای بخش کشاورزی خصوصا در قالب طرح های برون دانشگاهی و تجاری سازی با پژوهشگاه همکاری داشته باشد.

دکتر محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز که در این نشست حضور داشت اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور بیش از هفت هزار آزمایشگاه و 200 مرکز تحقیقاتی دارد که 30 مرکز کاملا  و 15 تا 20 مرکز دیگر به طور غیرمستقیم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت دارند.

وی مزیت دانشگاه آزاد اسلامی را فعالیت 300 واحد دانشگاهی آن در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا شبکه  وسیعی از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شکل گرفته که کنسرسیوم های مختلفی از جمله کنسرسیوم امنیت غذایی با مشارکت حدود 15 واحد و کنسرسیوم گیاهان دارویی با مشارکت 20 واحد ذیل آن فعالیت دارند.

 

محمدی با بیان این که ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنایع براساس مساله محوری شکل گرفته از اجرای دو طرح پویش و پایش در این راستا خبر داد و گفت:  در طرح پویش که با همکاری صنعت در دست اجرا داریم دانشجویان از سال اول زیرنظر صنعت و براساس نیاز صنعت تربیت می شوند. در کنار آن طرح پایش را برای سوق دادن تحقیقات به سمت نیازهای صنعت  در دست اجرا داریم که طی آن در سامانه پژوهشیار، نظام موضوعات پژوهشی براساس نیازهای کشور مشخص شده و دانشجو موظف است از مجموعه موضوعات این سامانه استفاده کند 

وی با بیان این که علاوه بر واحد کرج، 299 واحد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور نیز آمادگی دارند که در حوزه تحقیقات با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همکاری کنند اظهار داشت: پژوهشگاه می تواند در همکاری با دانشگاه آزاد، نیازهای تحقیقاتی که احصا کرده را در سامانه پژوهشیار ثبت کند و زمینه بهره مندی از کمک اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد در تامین این نیازها را فراهم کند.

دکتر افشین اسمعیلی فر، رییس مرکز تحقیقات ایمنی و امنیت غذایی واحد کرج هم با بیان این که امروز امنیت غذایی فراتر از یک اولویت در امنیت ملی کشورها به عنوان یک سیاست حکمرانی متعالی مورد توجه ئقرار دارد گفت: تغییر اقلیم یک تهدید جدی است. در جنگ اخیر روسیه و اکراین که رتبه های اول و پنجم تولید گندم دنیا را داشتند و یک سوم غلات جهان را تامین می کردند اهمیت بحث امنیت غذایی بیش از پیش بروز پیدا کرد. در ابتدا هند تصور می کرد می تواند کمبود تولید ناشی از این جنگ را جبران کند ولی تغییرات اقلیمی چنین امکانی را به ان کشور نداد. این تجربه درس یزرگی برای ماست که با توجه به مسائل جهانی دیگر نمی توانیم روی واردات محصولات کشاورزی حساب کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور وجود دارد گفت: سیاستگذاری کلان امنیت غذایی کشور از عهده یک وزارتخانه جهاد کشاورزی یا علوم به تنهایی خارج است و باید همه دستگاه های ذی ربط و دانشگاه ها در این زمینه همکاری کنند.

اسمعیلی فر تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توانمندی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حضور در اقلیم های مختلف کشور فرصتی خوبی است که می توان در حوزه امنیت غذایی از آن استفاده کرد.

وی با بیان این که اولویت تحقیقاتی مرکز تحقیقات ایمنی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، محصولات استراتژیک مثل گندم و دانه های روغنی، معرفی ارقام جدید، صنایع تبدیلی و محیط زیست است، اظهار داشت: در بحث محصولات تراریخته که عمدتا به منظور تولید گیاهان مقاوم خصوصا مقاوم به آفات ویروسی پایه گذاری شد این ظرفیت در  در کشور وجود دارد که همانند حوزه انرژی هسته ای و موشکی به پیشرفتهای بزرگی دست پیدا کنیم. ما هم این آمادگی را داریم که در بحث محصولات تراریخته که به اقتدار و امنیت غذایی کشور کمک می کند و همچنین در حوزه ایمنی زیستی در کنار پژوهشگاه به توسعه این حوزه ها در کشور کمک کنیم. 

مدیر خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز هم از تشکیل یک مجتمع آزمایشگاهی شامل 5 آزمایشگاه مرجع و 30 آزمایشگاه تحقیقاتی در استان در آینده نزدیک خبر داد.

 در ادامه، دکتر تولیت، رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هم طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی بومی در بحث امنیت غذایی اظهار داشت: بحث امنیت غذایی از اولویتهای کاری دانشگاه آزاد در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی پیشنهاد کرد: پروژه های کلان در سطح کشور در زمینه امنیت غذایی تعریف شود تا اعضای هیات علمی از رشته های مختلف حتی رشته های فنی - مهندسی، اقتصاد و هوش مصنوعی هم وارد این عرصه شوند.

دکتر مهران شریعت پناهی، معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم در سخنانی با اشاره به گردش مالی ۵۵۰ میلیون دلاری بیوتکنولوژی که بیش از ۱۰ درصد آن (۶۰ میلیارد دلار) به بیوتکنولوژی کشاورزی اختصاص دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم با توجه به وسعت و جمعیت کشور، یک درصد این بازار جهانی را کسب کنیم باید سهم خود را از این بازار به ۶۰۰ میلیون دلار برسانیم و البته اگر هدفگذاری ستاد توسعه زیست فناوری در کسب سه درصد بازار جهانی زیست فناوری را مبنا قرار دهیم باید حدود 1.8 میلیارد دلار از بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی را در اختیار داشته باشیم.

شریعت پناهی با اشاره به موفقیتهای شاخص برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مرتبط با کشاورزی از جمله تولید بذر  گفت: زمینه های مناسبی برای همکاری های مشترک بین پژوهشگاه وم دانشگاه آزاد اسلامی کرج وجود دارد که از جمله آنها راه اندازی دوره های مشترک خصوصا در مقطع دکتری است به طوری که بحث های آموزشی دانشجویان در دانشگاه و فعالیتاهای پژوهشی آنها زیر نظر اساتید راهنمای مشترک در پژوهشگاه انجام شود.

وی با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه در حوزه تولید بذور هیبرید و ثبت ارقام جدید بر آمادگی پژوهشگاه برای همکاری در این حوزه تاکید کرد.

در پایان این نشست، دکتر صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه با پیشنهاد این که به منظور هم افزایی توانمندی های موجود، دو طرح بزرگ مشترک در راستای رفع نیازهای کشور توسط پژوهشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی کرج و در قالب کنسرسیومی شامل بخش خصوصی تدوین و اجرا شود، اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حوزه های مختلف از قبیل  کشت بافت و تولید نهال سالم، کشت گیاهان جایگزین مثل ارزن و سورگوم، گراس های سردسیری، کود بیولوژیک، پروبیوتیک ها و سوختهای زیستی، ریزجلبک ها و استارترهای صنایع لبنی، استفاده از پلاسمای سرد برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی، تولید نانوکود و نانوسموم و ... دستاوردهای خوبی داشته که می توانیم در قالب طرح های مشترک تحقیقاتی، جذب دانشجوی مشترک، برگزاری دوره های مشترک و ... همکاری کنیم.

وی با معرفی دکتر شریعت پناهی به عنوان نماینده پژوهشگاه برای پیگیری امور مربوط به انعقاد یک تفاهم نامه مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اگر بتوانیم فراتر از واحد کرج با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه امضا کنیم می توانیم از ظرفیت پژوهشکده های منطقه ای پژوهشگاه هم استفاده کنیم.

در پایان این نشست که دکتر پژمان آزادی، معاون فناوری و تجاری سازی پژوهشگاه، دکتر مریم موسیوند، مدیر هماهنگی امور پژوهشی و مهندس ابراهیم کریمی، مسوول امور ارتباط با دستگاه های اجرایی پژوهشگاه و همچنین دکتر مهروز دزفولیان، رییس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی کرج نیز در آن حضور داشتند، هیات اعزامی از دانشگاه آزاد اسلامی کرج از بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه بازدید کردند.       

 

 

 

  

  

  

                                             

 

 

 

 

خبر:

عکس: حسن سمیعی

1401-12-20
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 518,919 | بازدید امروز : 12