logo jihad
logo jihad
پنج شنبه 06  اردیبهشت 1403
dividerآرشیو اخبارdividerرونمایی رییس جمهور از رقم جدید هیبرید تولیدی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
رونمایی رییس جمهور از رقم جدید هیبرید تولیدی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
رونمایی رییس جمهور از رقم جدید هیبرید تولیدی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

 

رئیس جمهور، صبح امروز همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری طی مراسمی از ارقام جدید گیاهی تولیدی محققان بخش کشاورزی از جمله رقم هیبرید تجاری مقاوم به بیماری جاروک لیموترش موسوم به پرنیان که توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تولید شده رونمایی کرد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، صبح امروز دوشنبه با حضور در باغ ملی گیاه‌شناسی، ضمن کاشت یک اصله نهال گردو در این مجموعه از ۱۱۵ گونه گیاهی جدید کشاورزی رونمایی کرد.

این ارقام گیاهی جدید که محصول تلاش‌های محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است از سال زراعی جدید مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت و موجب افزایش بهره‌وری در سطح تولید و همچنین اقتدار و ارتقای امنیت غذایی کشور و کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهند شد.

دکتر صالحی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و جمعی از روسا و اعضای هیات علمی موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در این مراسم حضور داشتند در جریان رونمایی از این گونه های جدید توضیحات لازم در خصوص هر دستاورد را ارائه دادند.

رقم هیبرید پرنیان که توسط محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تولید شده حاصل تلاقی کامکوات و لیموترش بوده و نسبت به بیماری جاروک لیموترش مقاوم است.

این دستاورد که در قالب بخشی از طرح دستیابی به دانش فنی و تولید ارقام متحمل و مقاوم به بیماری جاروک لیموترش حاصل شده در سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی (اسفند 1400) در بخش پژوهش های کاربردی موفق به کسب رتبه سوم شده است.

دکتر اسد اسدی آبکنار، دانشیار پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص این دستاورد گفت: تولید این هیبرید حاصل تحقیقات 12 ساله است که از زمان مدیریت دکتر خیام نکوئی در پژوهشگاه در قالب برنامه جامع مدیریت بیماری جاروک لیمو ترش آغاز شد. در آن زمان چند پروژه به نژادی مرکبات در قالب آن برنامه ارائه دادیم که هدف آن تولید هیبریدهای شبه لیمو مقاوم به بیماری جاروک لیموترش بود که با موفقیت حاصل شد. 

وی خاطرنشان کرد: اجرای فاز دوم این برنامه چند سال پیش به موسسه تحقیقات علوم باغبانی (پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری) محول شد که براساس تجارب فاز اول در قالب دو زیرپروژه مصوب در این مرحله هم مشارکت داشتیم که به معرفی و ثبت رقم هیبرید تجاری پرنیان منجر شد.

اسدی آبکنار تصریح کرد: این هیبرید که حاصل تلاقی لیموترش با کامکوات ( به عنوان والد مادر) است دارای میوه ای گرد و پرآب با پوست نازک است که دارای ویتامین سی فراوان و ترشی ای در حد لیموترش است. این هیبرید که نسبت به بیماری جاروک لیموترش مقاوم است از ماندگاری زیادی روی درخت برخوردار است.

وی در خصوص اهمیت مقاومت این هیبرید نسبت به بیماری جاروک لیموترش گفت: گسـترش بیماری جاروک لیموترش در باغهای لیموی مناطق جنوبی کشور، کاهش شـدیدی را در محصول درختان آلوده باعث شده و ضمن ایجاد خشکیدگیهای وسیع سرشاخه ای موجب از بین رفتن تعداد زیادی از درختان مرکبات شــده اســت. عامل بیماری جاروک لیموترش باکتری محدود بــه آوند آبکش با نام علمی (Pat (aurantifolia Phytoplasma Candidatus است که توسط زنجرک phycitis Hishimonus  منتقل می شود.

 

 

 

  

                                                

 

 

 

1401-12-15
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 522,853 | بازدید امروز : 3