logo jihad
logo jihad
جمعه 31 فروردین 1403
dividerآرشیو اخبارdividerدر نشستی با مدیران یک شرکت دانش بنیان بررسی شد: زمینه های همکاری پژوهشگاه در توسعه کاربرد هوشمندسازی و هوش مصنوعی در کشاورزی
در نشستی با مدیران یک شرکت دانش بنیان بررسی شد: زمینه های همکاری پژوهشگاه در توسعه کاربرد هوشمندسازی و هوش مصنوعی در کشاورزی
در نشستی با مدیران یک شرکت دانش بنیان بررسی شد: زمینه های همکاری پژوهشگاه در توسعه کاربرد هوشمندسازی و هوش مصنوعی در کشاورزی

در جریان بازدید مدیران هلدینگ فناپ زیرساخت از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در نشستی مشترک با رییس و جمعی از مدیران پژوهشگاه، زمینه‌های همکاری‌های مشترک فناوری بین پژوهشگاه و این مجموعه دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی و هوشمندسازی  بررسی شد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این نشست، دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه در سخنانی ضمن خیر مقدم به دکتر نظری و هیات همراه توضیحاتی در خصوص تاریخچه و فعالیت‌های پژوهشگاه و برخی از دستاوردهای اثربخش پژوهشگاه ارایه داد.

وی با اشاره به رویکرد ویژه پژوهشگاه به حل مشکلات و معضلات بخش کشاورزی با توسعه فناوری های نوین کشاورزی و تکمیل زنجیره های ارزش کشاورزی بر توسعه همکاری‌های مشترک و تسهیل فرایند انتقال دانش فنی به شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکردی حمایتی تاکید کرد.

نظری، جانشین مدیرعامل فناپ زیرساخت در توسعه و فناوری هم با تشکر از میزبانی گرم پژوهشگاه گفت: فناپ زیرساخت به عنوان هلدینگ بزرگ فعال در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و نخستین اپراتور صنعت هوشمند، راهکارها و زیرساخت‌های انقلاب صنعتی چهارم را به شرکت‌ها و صنایع ارائه می‌کند تا بتوانند برنامه‌های هوشمندسازی و پی‌ریزی واحدهای صنعتی نسل آینده را پیش بگیرند. فناپ زیرساخت که صنایع را در مسیر تحول دیجیتال و همچنین ایجاد زیرساخت‌های حوزه فناوی اطلاعات همراهی می‌کند ماموریت دارد با بهره‌گیری از مدل‌ها و الگوهای نوپدید مبتنی بر فناوری‌های نوظهور پنج گانه در جهت تحقق کارخانه‌های هوشمند به توسعه صنعتی پایدار و فراگیر ایران کمک کند.

وی خاطرنشان کردبررسی‌های متخصصان فناپ زیرساخت نشان می‌دهد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیا، کلان‌داده و هوش مصنوعی، بخش بزرگی از مشکلات تولید محصولات کشاورزی در کشور حل شدنی است و عبور از چنین مشکلاتی می‌تواند سبب بالارفتن درآمد کشاورزان، کاهش قیمت محصولات کشاورزی برای مصرف‌کنندگان، مدیریت تولید محصولات کشاورزی در شرایط تنش‌آبی، کشت و زرع منطبق با اصول آمایش سرزمین، بهبود بهره‌وری انرژی و افزایش اشتغال می‌شود. با همین رویکرد هم به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی آمده ایم تا زمینه های همکاری مشترک در استفاده از ظرفیتهای فناوری هایی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و ... در بخش کشاورزی را بررسی کنیم.

در ادامه این نشست که دکتر ابراهیمی، رئیس پژوهشکده متابولیتهای ثانویه، دکتر داودی، رییس بخش نانوتکنولوژی پژوهشگاه، دکتر کوثری، مدیر انتقال فناوری و مهندس موسوی مطلق، کارشناس مالکیت فکری پژوهشگاه نیز در آن حضور داشتند، دکتر صالحی جوزانی، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، برخی زمینه‌های پیشنهادی همکاری با شرکت فناپ زیرساخت را معرفی کرد.

وی با اشاره به اهمیت بحث تعیین الگوی کشت در کاهش مصرف نهاده های کشاورزی و تخصیص بهینه اراضی و در نتیجه کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب و خاک اظهار داشت:  از قابلیتهای فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط در حوزه کشاورزی کمک به تعیین الگوی کشت است . علاوه بر این با توجه به تحقیقات و فعالیتهایی که در حوزه کشاورزی بسته (عمودی) به عنوان یکی از فناوری های آینده کشاورزی در پژوهشگاه انجام شده می توان همکاری هایی را در این زمینه بین دو مجموعه شکل داد

صالحی جوزانی با اشاره به دستاوردهای موفق پژوهشکده متابولیتهای ثانویه پژوهشگاه در زمینه ساخت بیوراکتورهای یکبار مصرف با قابلیت تولید زیست توده گیاهان دارویی در فضایی بسیار کوچک اظهار داشت: احداث کارخانه گیاهی برای تولید گیاهان دارویی با استفاده از بیوراکتورهای یکبار مصرف که در حال حاضر قابلیت راه اندازی پایلوت در مقیاس نیمه صنعتی را هم داریم از دیگر زمینه های پیشنهادی برای همکاری مشترک است.

وی همچنین با اشاره به فعالیتهای گسترده پژوهشگاه در حوزه بیوانفورماتیک برای همکاری با فناپ زیرساخت در این حوزه اعلام آمادگی کرد.

 در ادامه دکتر نظری با اشاره به امکان ایجاد «لیوینگ لب» (آزمایشگاه زنده) در مجموعه فناپ زیرساخت در حوزه فناوری های نوین کشاورزی در همکاری با پژوهشگاه، خاطرنشان کرد: جمع‌بندی بخش تحول دیجیتال ما این است که اکوسیستم نوآوری در صنعت هوشمند تنها به دو بازیگر به‌نام صنعت و دانشگاه محدود نمی‌شود بلکه شش بازیگر و ذی‌نفع مشارکت‌جو دارد که همه این بازیگران باید با تاسیس نهادی به نام «لیوینگ لب» دور یک میز و با مشارکت جمعی، مسائل کنونی صنعت را حل کنند

نظری با بیان این که لیوینگ لب، زیست‌بومی برای آزمودن، توسعه‌دادن و تکامل محصولات درفرایند تجاری‌سازی است که از پرورش ایده‌ها تا رسیدن به محصول اولیه را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: لیوینگ لب فناپ زیرساخت با تولید دانش فنی و مدیریتی و همچنین استانداردسازی و ایجاد اکوسیستم بازیگران عرصه هوشمندسازی صنایع، تلاش می‌کند فرآیند نوآوری از ایده تا بازار را تسریع کند و رویه‌های چرخه عملکرد و عمر محصولات را در راستای ارتقای کیفیت تولید، بازارسازی و بهبود تجربه مصرف کننده در زیست بوم‌های شهر هوشمند، انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند و صنعت هوشمند تدوین کند.

در ادامه دکتر صالحی جوزانی با استقبال از این پیشنهاد علاقمندی پژوهشگاه را برای همکاری با فناپ زیرساخت در قالب «لیوینگ لب» (آزمایشگاه زنده) برای برقراری رابطه اصولی و پایدار میان صنعت و دانشگاه و دیگر بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری های بخش کشاورزی اعلام کرد.

در پایان هیات مدیران فناپ زیرساخت از مرکز نوآوری در شرف راه‌اندازی در ساختمان جدید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کردند.

1401-10-19
منبع : روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • آخرین اخبار
  • آخرین مقالات
faq
©  تمامی حقوق برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
بازدید کل : 521,617 | بازدید امروز : 45